Drie dagen packraften op de Semois

In november stond een prachtig packrafttripje op het programma. De zon scheen, de herfstkleuren kwamen tot hun volle recht en het was mooi te zien hoeveel mensen er op uit trokken om van dit schouwspel te genieten.

Samen met 6 andere avonturiers vaarden we drie dagen lang de Semois af. Wat een ervaring!

Mijn mede packrafters van dienst: Annelies, Maarten en Thierry. Thomas vervoegde ons op zaterdag en Walter op zondag. Chapeau voor hun toeweiding om voor een dag even op en af te rijden.

Een packrafting trip voorbereiden

Hoe begin je er aan? Veel hangt natuurlijk af van de waterstand :-). Onvoldoende water, wil zeggen dat je niet kan gaan raften. Een andere factor voor ons was ook welke rivier lang genoeg is en campings langs de kant had waar we ons tentje konden opzetten.

De Semois voldeed voor ons aan die parameters. Je hebt heel wat toffe campings langs de Semois en doorgaans heeft deze rivier wel voldoende water. Toegegeven, het water stond best laag en we zijn dan ook enkele keren moeten uitstappen, maar al bij al ging het vlotter dan verwacht gezien het lage waterpeil.

Aangezien dit geen packrafting trip was waarbij we een stuk zouden hiken, moesten we ook parking zoeken op begin en eindplaats:

• Start: Bouillon -> voldoende parking aan het water
  • Einde: Naux -> parking van ‘Les Hautes Rivières trails’.

De route

Het doel van deze dagen was zoveel mogelijk tijd doorbrengen op het water. Want als je een beetje zoals ons bent, dan wil je gewoon genieten van de natuur en voelen hoe je volledige zijn tot rust komt. En dat heeft het ook precies gedaan!

• Dag 1: Bouillon – Poupehan (16km)

De dagen worden al wat korter, dus moesten we zorgen dat we niet te laat het water op gingen om nog voor 17u aan de camping te zijn. Nadat we een wagen in Naux hadden afgezet en onze rafts klaargemaakt hadden in Bouillon, was het zover. Een korte lunch en we konden eraan beginnen.

Het stukje tot Poupehan is echt prachtig. Je ervaart de ‘Tombeau du Géant’ eens van op het water en passeert ook de ‘Laddertjes wandeling’. Het was genieten van de rust en het occasioneel spotten van een vosje of bever.

Mensen die al eens in Poupehan geweest zijn, weten dat er geen overvloed aan restaurants of café’s zijn. Na een frietje op de camping en een wandeling om warm te krijgen, sloten we de avond af met het beste (en ook enige) café in Poupehan ‘Taverne La Vallée’. Gezellige avond!

• Dag 2: Poupehan – Bohan (25km)

Dankbaar voor de fles met warm water die ik mee in mijn slaapzak had genomen afgelopen nacht, sta ik op. Het is frisjes, maar het belooft een geweldige dag te worden: 25km op het programma!

Dit is waarschijnlijk het meest gekende stuk van de Semois. Je passeert dan ook tal van campings en in de zomer is het ook dit stuk waar je redelijk wat kajaks op zal zien passeren. Maar dus niet in de herfst en we hebben de rivier voor ons alleen.

Bohan is een leuke overnachtingsplaats. Een gezellig dorpje met tal van leuke restaurantjes en cafeetjes.

• Dag 3: Bohan – Naux (FR) (12km)

De laatste dag is jammer genoeg aangebroken. Het werd er wel eentje om nooit meer te vergeten. Het was ijskoud, maar de mist zorgde voor magische taferelen.

Het was voor mij een stukje van de Semois dat ik nog niet gedaan had en ik was best aangenaam verrast. Je passeert wel een dorp hier en daar, maar bent voor de rest omgeven door natuur. Halverwege riep een man nog van de zijkant dat er een beetje verder geen water in de rivier stond. Aangezien we al twee dagen gepeddeld hadden bij laag water, leek het ons sterk dat het laatste stuk niet zou lukken. En toch…2km voor het einde hebben we forfait moeten geven. Op een gegeven moment moet je toch de balans maken of het nog verantwoord is om door te zetten. En we hadden het punt bereikt dat we beter stopten.

Maar daar sta je dan, 5 packrafts aan de kant en geen wagen. Maarten en Thierry zijn dan te voet de wagen gaan halen terwijl wij de boten opruimden. Een jammer einde van de trip, maar dat werd absoluut goedgemaakt door een warme chocomelk in Bohan voordat we allen afscheid namen en terugkeerden naar huis.

Lessons learned

• Ondanks de ‘goesting’ om te gaan raften, misschien toch beter pas gaan bij een goed waterpeil. Het minimum debiet is niet voldoende. Doe maar minstens maal 2…
  • Een fles met gekookt water in doet wonderen op koude nachten in een tent
  • Jumping jacks voordat je in je tent kruipt zorgen dat je lekker warm krijgt
  • Het is gewoon super om met andere gelijkgestemde avonturiers op pad te gaan
  • Ik voel me volledig tot leven komen als ik op het water ben

De packing list

Wanneer je drie dagen gaat packraften en daarbij kampeert, komt er wel wat materiaal bij kijken. Gezien het seizoen, hadden wij ervoor gekozen om ‘s avonds gezellig iets te gaan eten en te genieten van de warmte. Achteraf gezien: perfecte keuze :D.

Packraft

• MRS Aligator 2S packraft
  • Peddels
  • Reddingsvest (Yak)
  • Droogpak (Palm – Bora voor vrouwen)
  • Hiking kledij onder het droogpak
  • Bowbag vooraan (een waterdichte tas waarin je snacks en drinken kwijt kan)
  • Spatzeil

Kampeer materiaal

• Tent (Naturehike)
  • Slaapmatje (Therm-a-Rest | NeoAir)
  • Slaapzak (Cumulus)
  • Opblaasbaar kussentje (Sea to Summit)

Overige

• Snacks (you better believe I was snacking 😀 )
  • Ontbijt voor drie ochtenden: brood met choco. Choco was geen goed idee gezien de koude…Gelukkig had iemand anders chocoladerepen mee en wie zegt nee tegen chocolade als ontbijt 😀
  • Lunch voor twee dagen: sandwishes met salami (voor de derde dag konden we iets halen in de lokale Proxy Delhaize)
  • Waterfles en thermos voor iets warm (dus ja, ik had ook theezakjes mee)
  • Kledij: reservekledij en thermisch ondergoed voor de nacht, donsjas en trui